PRESTASI ESG TOP GLOVE DIIKTIRAF S&P GLOBAL KALI KETIGA BERTURUT-TURUT

14 February 2024 / 12:02

KUALA LUMPUR 14 Feb - Top Glove Corporation Bhd tersenarai dalam Buku Tahunan Kelestarian S&P Global 2024 untuk tahun ketiga berturut-turut, menekankan komitmennya yang tidak berbelah bahagi terhadap amalan mampan dan korporat yang bertanggungjawab.

Top Glove memaklumkan, penghormatan ini diberikan secara eksklusif kepada 15% syarikat dalam industri masing-masing, berdasarkan bilangan pencapaian dan Penilaian Kemampanan Korporat (CSA) minimum melebihi 30 markah.

Selain itu katanya, syarikat yang layak menduduki antara 30% syarikat industri berprestasi tinggi mereka.

"Skor Top Glove juga merupakan antara yang tertinggi daripada 13 syarikat dalam kategori penjagaan kesihatan industri bekalan peralatan di seluruh dunia dalam CSA, pada tarikh markah 7 Februari 2024.

"Buku Tahunan Kelestarian ialah penerbitan yang dipandang baik oleh S&P Global, mempamerkan peneraju syarikat di seluruh dunia yang cemerlang dalam prestasi alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG).

"Daripada lebih 9,400 syarikat yang dinilai secara meluas dalam CSA 2023, hanya 759 elit dipilih untuk dimasukkan ke dalam buku tahunan yang berprestij, menjadikan pencapaian Top Glove yang amat membanggakan," katanya dalam kenyataan media di sini hari ini.

Menurut kenyataan itu, komitmen Top Glove terhadap kemampanan diterap dalam budaya korporatnya. 

Melalui inisiatif inovatif berterusan katanya, operasi yang bertanggungjawab dan perkongsian bermakna, syarikat terus memacu impak positif dalam pemeliharaan alam sekitar, kesaksamaan sosial dan tadbir urus korporat yang teguh.

Sementara itu, Pengarah Urusan Top Glove, Lim Cheong Guan berkata, pihaknya berbesar hati untuk diiktiraf sekali lagi dalam Buku Tahunan Kelestarian S&P Global.

"Pencapaian ini adalah bukti kepada usaha kolektif pekerja, pemegang kepentingan dan rakan kongsi kami yang berkongsi komitmen terhadap kelestarian. 

"Semasa kami meraikan peristiwa penting ini, kami tetap teguh dalam dedikasi kami untuk memimpin melalui teladan dalam memacu perubahan positif dan mencipta masa depan yang lebih mampan untuk generasi akan datang," katanya.

Katanya, kemasukan dalam Buku Tahunan Kelestarian menegaskan semula kedudukan Top Glove sebagai pendahulu dalam kelestarian amalan perniagaan, sambil menekankan komitmennya untuk memajukan insiatif kemampanan dan memangkin perubahan positif.

Dagang News

Link: https://www.dagangnews.com/article/prestasi-esg-top-glove-diiktiraf-sp-global-kali-ketiga-berturut-turut-34883

More News